Onze strategie

Wie zijn we

Bekaert is een wereldmarkt- en technologisch leider in staaldraadtransformatie en deklaagtechnologieën. Door het continu creëren van toegevoegde waarde streven we ernaar de voorkeurleverancier voor staaldraadproducten en –oplossingen te zijn voor onze klanten wereldwijd. Bekaert (Euronext Brussels: BEKB) werd opgericht in 1880 en is een globale onderneming die wereldwijd 30 000 medewerkers telt, met hoofdzetel in België en een jaaromzet van € 4 miljard.

Wat doen we

Bekaert past unieke technologieën toe om op wereldwijde schaal een kwaliteitsportefeuille van getrokken staaldraadproducten en deklaagoplossingen aan te bieden. We kopen jaarlijks ongeveer 3 miljoen ton walsdraad, onze belangrijkste grondstof, aan. Afhankelijk van de wensen van onze klanten, trekken we draad tot diverse diameters en sterktes, zelfs tot ultrafijne vezels van 1 micron. We bundelen draden tot koord, kabels en strengen, weven of breien ze tot een weefsel of verwerken ze als eindproduct. Onze deklagen verminderen wrijving, verhogen de corrosiebestendigheid of bevorderen de adhesie met andere materialen.

Onze aanpak

better together beschrijft de unieke samenwerking tussen Bekaert en haar zakenpartners. We creëren waarde voor onze klanten door het leveren en co-creëren van een kwaliteitsportfolio van staaldraadoplossingen en door het bieden van dienstverlening op maat in alle continenten. We geloven in blijvende relaties met onze klanten, leveranciers en andere stakeholders en we verbinden ons ertoe om hen langetermijn waarde te leveren. We zijn ervan overtuigd dat de veerkracht, het vertrouwen en de integriteit die onze 30 000 medewerkers wereldwijd verenigen als één team, de fundamenten vormen van duurzame en succesvolle partnerschappen, waar ook ter wereld.

Onze strategie

Onze strategie is erop gericht om consistent waarde te creëren voor onze aandeelhouders, door op een kostefficiënte manier superieure waarde te creëren voor onze klanten.

Onze herziene visie en kernstrategieën vormen de fundering om onze business naar een hoger performantieniveau te brengen. Ze zijn de basis voor de prioriteiten van de onderneming en de acties voor de komende jaren.

Onze visie

Onze kernstrategieën

Vijf kernstrategieën vormen de basis van Bekaerts beslissingsprocessen die gericht zijn op het creëren van waarde en groei. Deze strategieën brengen onze visie in de praktijk en bepalen vanaf nu de richting en de prioriteiten voor de onderneming:

1. we brengen de klant in het hart van onze organisatie;
  2. we sturen groei aan door het bieden van superieure klantenwaarde;
  3. we versnellen het technologisch leiderschap van Bekaert en de marktintroductietijd van focusproducten en -processen;
  4. we benutten onze schaalvoordelen beter en reduceren onze complexiteit om dit mogelijk te maken;
  5. we leveren het beoogde waardevoorstel aan onze klanten aan de laagst mogelijke totale kost.

Tijdens de laatste 12 maanden heeft het Bekaert management het ontwerp voor deze strategische vernieuwing bepaald en de veranderende prioriteiten in het planningsproces geïmplementeerd. De onderneming heeft de koers naar een hoger performantieniveau ingezet, en heeft in 2014 al acties opgestart waarvan verwacht wordt dat ze hun volle potentieel zullen halen in de komende jaren:

Groei door overname en uitbreiding
  • De aankoop van de globale Pirelli staalkoordactiviteiten is de grootste overname in de geschiedenis van Bekaert. Deze overname verstevigd Bekaerts status als voorkeurleverancier in de bandenindustrie en verhoogt ons globaal marktaandeel in staalkoord voor banden tot ongeveer 30%. De integratie van de vijf Pirelli staalkoordfabrieken zal de product mix vanaf het begin van 2015 positief beïnvloeden.
  • Bekaert investeerde verder in Dramix® staalvezels voor betonversterking, met nieuwe productievestigingen in Costa Rica, Indië en Rusland. Deze uitbreidingen bevestigen het geloof van de onderneming in het groeipotentieel van geavanceerde staaldraadoplossingen voor bouw- en infrastructuurmarkten.
  • Bekaert versterkte haar partnerschappen met andere globale spelers, zoals met ArcelorMittal in Costa Rica en Ecuador, met Maccaferri in een globaal verkoops- en distributienetwerk voor ondergrondse infrastructuurwerken, en met Bekaerts Chileense partners in het vestigen van een globale Bekaert Rope Group.
  • Na balansdatum, nam Bekaert Arriums staalkabel business in Australië over.  Dit laat de onderneming toe om de groeistrategie in staalkabels te versnellen, die ook geïllustreerd werd in 2014 door de overname in Texas, VS en de aankoop van de resterende aandelen van CIMAF in Brazilië. Bekaerts kabel business bedient een heel breed gamma van toepassingen, met sterke nadruk op de mijnbouw, de olie- en gassector en de sector van hijsmateriaal. De integratie van de Australische entiteit zal van Bekaert een globale marktleider in kabels voor de mijnbouw maken.
Versnelling van Bekaerts technologisch leiderschap en marktintroductietijd van focusproducten en -processen
  • Bekaert heeft alle medewerkers in 2014 uitgenodigd om deel te nemen aan een innovatieve competitie. Na verschillende jureringsrondes leverde het FastForward spel drie winnaars op, uit een groot aantal nieuwe ideeën. De winnende ideeën werden beloond met resources die nodig zijn om de innovaties te realiseren.
  • Bekaert heeft een revolutionaire nieuwe deklaag op staalkoord voor banden gelanceerd, genaamd TAWI  (Ternary Alloy Wire coating) of een ternaire legeringsdeklaag. Deze nieuwe Cu-Zn-Co deklaag vermindert het volume kobaltzout in banden met 80%. Begin 2015 werd de innovatie waarvoor een patent aanvraag is ingediend, genomineerd voor de prestigieuze award ‘Tire Technology of the Year 2015’ award.
  • Bekaert herschikte de innovatiestrategie om R&D te versnellen in samenwerking met klanten. Het doel is om onze R&D processen en prioriteiten veel meer klantgedreven te maken. We zullen ons richten op een kleiner aantal projecten, op snellere en betere innovatieresultaten en op opportuniteiten met een grotere impact.
Schaal benutten en complexiteit verminderen
  • Bekaert is wijzigingen in de organisatie en in de processen aan het implementeren, met als doel die te vereenvoudigen, een gestandaardiseerde methodologie te creëren, meer capaciteit vrij te maken en een meer gerichte portfolio van producten te bepalen.
Uitmuntendheid aan de laagste kost
  • Bekaert streeft naar uitmuntendheid in alle processen. We rollen wereldwijd de beste processen uit. Die zullen ons helpen om een consistent niveau van kwaliteit, levering, veiligheid en kost leiderschap voor de aangeboden waarde te behalen, en betere service voor onze klanten te bieden.
  • Bij het ontwikkelen van nieuwe staaldraadoplossingen met en voor onze klanten, verhogen we aanzienlijk onze focus op de totale waardeketen en overwegen disruptieve innovaties die de laagste totale kost in onze targetmarkten voor ogen houden.
  • Verder heeft onze in-house engineering afdeling zicht toegespitst op de ontwikkeling van machines en uitrusting die duurzame productieprocessen verzekeren, met sensoren uitgeruste micro-tolerantie kwaliteitsgarantie, en kostefficiënte installaties gedreven door ons streven naar competitiviteit wereldwijd.
De klant in het hart van onze onderneming brengen.
  • We willen toegevoegde waarde bieden aan onze klanten door samen de beste oplossingen te creëren tegen de laagste kost. We willen de voorkeurleverancier voor onze klanten zijn door hun verwachtingen en noden te begrijpen en eraan te voldoen. We leveren niet alleen producten; we willen ook uitstekende oplossingen en service bieden. In 2015 zal Bekaert haar klanten meer en meer betrekken in co-ontwikkeling en initiatieven die waarde creëren.